preloader

بهترین کلینیک درمان اختلالات یادگیری
کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی نیک

آنچه در این مقاله می خوانید:

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری (Learning Disorder) به معنای عدم توانایی در یادگیری یک یا چند فرایند ذهنی و یا دروس آموزشی می باشد. معمولا اختلال یادگیری در کودکان در سن 6 سالگی تشخیص داده می شود اما در صورت باهوش بودن کودک احتمال دارد تا سن 9 سالگی هم اطرافیان متوجه وجود اختلال نشوند. انواع اختلال یادگیری در کودکان شامل اختلال یادگیری خواندن، اختلال یادگیری نوشتن و اختلال یادگیری ریاضیات می شود. اختلال نقص توجه و تمرکز در کودکانی که دچار اختلال یادگیری می شوند مشاهده می شود ولی باید در نظر داشته باشیم که اختلال یادگیری با اختلال بیش فعالی و نقص توجه تمرکز متفاوت است. در اکثر مواقع معلمان ابتدایی متوجه اختلال یادگیری در کودکان ابتدایی و به خصوص اختلال یادگیری در کودکان کلاس اولی می شوند. والدین می توانند برای تشخیص و درمان اختلال یادگیری در کودکان فقط به کلینیک های توانبخشی یا مراکز کاردرمانی و گفتاردرمانی مراجعه کنند. البته در هر منطقه از تهران کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی وجود دارد مثلا در غرب تهران می توانید به کلینیک توانبخشی نیک که کلینیک کاردرمانی در غرب تهران و همینطور کلینیک گفتاردرمانی در غرب تهران می باشد مراجعه فرمائید. کلینیک توانبخشی نیک بهترین مرکز اختلال یادگیری در غرب تهران می باشد.

همیشه والدین کودکانی که اختلال یادگیری دارند دچار اضطراب می شوند و سوالی در ذهن آنها پیش می آید که آیا اختلال یادگیری در کودکان قابل درمان است؟ و آیا داروی درمان اختلال یادگیری وجود دارد؟

خیر دارویی وجود ندارد که مخصوص درمان اختلال یادگیری باشد، فقط در بعضی موارد دارو به بالا بردن سطح توجه و تمرکز کودک کمک می کند. اما درمان اصلی و قطعی اختلال یادگیری در کودکان پسر و دختر، خدمات تخصصی توانبخشی یعنی کاردرمانی و گفتاردرمانی می باشد. در نظر داشته باشید که تمرین های اختلال یادگیری به شدت تخصصی هستند و فقط باید توسط متخصص کاردرمانگر انجام شوند.

ویژگی های کودکانی که دچار اختلال یادگیری هستند:

1.فقط در یک یا چند درس مشکل داشته باشد نه در همه ی دروس.

2.از نظر هوشی در حد متوسط یا بالاتر از آن باشد.

3.از نظر سیستم بینایی، شنوایی و مغزی اختلالی نداشته باشد.

4.در برخی از فرایندهای ذهنی پایه (ادراک دیداری، ادراک شنیداری، درک زبان کلامی و غیر کلامی) دچار مشکل باشد.

علل ایجاد اختلال یادگیری:

1.مهمترین علت ایجاد اختلال یادگیری سابقه خانوداگی و ژنتیک می باشد معمولا در 40 درصد بستگان درجه اول رخ می دهد.

2.زایمان زودرس و نارس بودن نوزاد و کم بودن وزن نوزاد حین تولد

3.خطرات دوران بارداری، زایمان و نوزادی

4.استفاده از الکل و مواد مخدر قبل بارداری و حین بارداری

5.فقر محیطی یعنی محرکات لازم را از محیط دریافت نکند مثلا توجه نکردن به کودک، بازی نکردن با کودک و نداشتن اسباب بازی های مختلف

6.استفاده زیاد از ابزار های دیجیتال مانند گوشی، تبلت، تلویزیون و …

7.ارتباط برقرار نکردن با کودک و فقر عاطفی

انواع اختلال یادگیری:

انواع اختلال یادگیری در کودکان و بزرگسالان:

1.اختلال یادگیری خواندن یا کژ خوانی یا (dyslexia):

کودکانی که دچار اختلال یادگیری خواندن هستند از توانایی خواندن بسیار پایینی نسبت به همسالان خود برخوردار هستند. این اختلال معمولا در سن 7 سالگی تشخیص داده می شود.

2.اختلال یادگیری نوشتن یا دیسگرافیا (dysgraphia):

کودکانی که دچار اختلال یادگیری نوشتن هستند نسبت به همسالان خود از توانایی پایین تری در نوشتن متن ها به صورت شنیداری و کپی کردن متن ها به صورت دیداری برخوردار هستند.

 

3.اختلال یادگیری ریاضی یا دیسکلکولیا (dyscalculia):

مهارت های ریاضی کودکانی که دچار اختلال یادگیری ریاضی هستند به طرز چشمگیری پایین تر از حد مورد انتظار برای سن و توانایی هوشی آنها می باشد.

اختلال یادگیری خواندن یا دیسلکسیا:

اختلال خواندن در 10 درصد کودکان سنین مدرسه مشاهده می شود. شیوع این اختلال در دخترها و پسرها یکسان است. اختلال یادگیری خواندن را می توان به 3 گروه تقسیم کرد:
اول گروهی که اختلال خواندن آوایی دارند، این افراد مجموعه لغات نسبتا زیاد و قابل توجهی را در ذهن شان ذخیره کرده اند، اما هجی کردن آنها ضعیف است. گروه دوم افرادی هستند که اختلال خواندن ایده ای دارند. این افراد می خوانند و هجی می کنند، اما در ساختار بینایی لغات مشکل دارند و گروه سوم افرادی هستند که هر دو مشکل را دارند.
علت ایجاد اختلال یادگیری خواندن در کودکان و بزرگسالان:
1.درک بینایی و حافظه بینایی ضعیف
2.اختلال در یکپارچگی حسی سیستم عصبی
3.پردازش شنیداری و پردازش کلامی ضعیف
 

علائم و مشکلات اختلال خواندن در کودکان:

-اشکال در تلفظ حروف و یا حذف برخی از صداها از کلمات مثلا (کردند) را می گویند (کردن)

-جایگزینی یک صدا به جای صدای دیگر مثلا (ششته) به جای شسته

-حذف برخی از کلمات، مثل نخواندن کلمه (مدرسه) در جمله: او به مدرسه رفت

-اشکال در تشخیص تلفظ صداهای به هم نزدیک مثلا حرف (م) با (ن)

-جابجایی برخی از صداها با یکدیگر مثل گفتن (ترهان) به جای (تهران)

-عدم توفق و مکث در پایان جمله

-فراموش کردن صدای حروف

-فراموش کردن کلمات ابتدایی جملاتی که می خواند

-اشکال در تشخیص دیداری کلماتی که ظاهر مشابه دارند مثل (ب) و (پ)

-اشکال در بخش کردن کلمات

-اشکال در ترکیب صداها و حروف و ساختن کلمه

-زیر لبی و بسیار آهسته خواندن

-حذف بخشی از کلمه مثل (می ید) به جای (می گوید)

-تغییر افعال جمله به میل خودش

-آشنا نبودن به زمان افعال مثل عدم تشخیص تفاوت بین (رفت) و (رفته است)

-عدم هماهنگی بین فعل و ضمیر: مثلا خواندن (او به مدرسه رفتیم) به جای (او به مدرسه رفت)

-حدس زدن یک کلمه به کمک کلمات قبل و بعد، بدون خواندن آن کلمه

-تغییر دادن توالی حروف مثل خواندن دور به جای رود

-مکث و توقف زیاد بین تلفظ کلمات

-خواندن با سرعت بسیار کند و یا با سرعت بسیار تند و حذف ناخودآگاه بسیاری از کلمات

-گم کردن کلمات در یک سطر یا گم کردن سطرها

-عدم درک و فهم معنای کلمه

-عدم فهم معنای یک جمله یا یک عبارت

-فهمیدن محتوای متن، اما ناتوانی در پاسخ به پرسش ها

-علاقه و تمایلی به خواندن ندارند

-به زحمت، با صدای کشیده و لحن یکنواخت می خوانند

-هنگام خواندن، به جای این که چشم هایشان را حرکت دهند، سرشان را حرکت می دهند.

اختلال یادگیری نوشتن یا دیسگرافیا:

اختلال یادگیری نوشتن در 12 درصد کودکان سنین مدرسه مشاهده می شود. این اختلال سه برابر در پسرها شایع تر است. علایم اختلال نوشتن در 7 سالگی پدیدار می شوند اما در موارد خفیف تر ممکن است تشخیص بیماری تا سن 10 سالگی یا دیرتر به تعویق بیفتد. معمولا موارد خفیف تا متوسط چنانچه در اوایل مقطع ابتدایی تحت درمان و توانبخشی قرار بگیرند، عملکرد خوبی خواهند داشت. در موارد شدید نیاز به آموزشهای گسترده تر تا مقطع دبیرستان و دانشگاه دارند.
علت ایجاد اختلال یادگیری نوشتن در کودکان و بزرگسالان:
1.اختلال تمیز دیداری و حافظه دیداری
2.اختلال در حساسیت شنیداری و حافظه شنیداری
3.عدم یکپارچگی حسی در سیستم عصبی

4.ناصحیح گرفتن مداد در دست و یا ناصحیح بودن جهت کاغذ

5.ضعف عضلات اندام فوقانی (شانه، بازو و ساعد)، دست و انگشتان

6.عدم هماهنگی بین انگشتان دست

علائم اختلال نوشتن و یا دیکته نویسی در کودکان:

خطاهای مکرر قواعدی و دستوری

-املا ضعیف و پر غلط

-اشتباه در دندونه گذاشتن و نقطه گذاری

-دست خط بد

-وارونه نویسی و قرینه نویسی حروف و کلمات

-کج نویسی بیش از حد

-پرفشار نوشتن و یا کم رنگ نوشتن بیش از حد

-نامرتب نوشتن و فاصله گذاشتن بیش از حد

-ریز یا درشت نوشتن کلمات

-عدم توانایی در استفاده از قیچی

 

اختلال یادگیری ریاضی یا دیسکلکولیا:

اختلال یادگیری ریاضی و محاسبات تقریبا در 5 درصد کودکان سنین مدرسه مشاهده می شود. این اختلال در دخترها شایع تر است. این اختلال معمولا در سن 8 سالگی تشخیص داده می شود ولی در موارد شدید در سن 6 یا 7 سالگی هم علائم پدیدار می شوند.

علائم اختلال یادگیری ریاضی در کودکان:

در یادگیری و خواندن اعداد و ارقام مشکل دارند

-در شمارش اعداد اصلی و اعداد ترتیبی و درک مفهوم اعداد مشکل دارند

-در درک مفهوم وزن، حجم، طول، احجام فضایی و حجم مشکل دارند

در یادگیری نمادهای جمع، تفریق و ضرب مشکل دارند

-در محاسبات و حل مسائل کند و بی دقت هستند

-در حفظ کردن جدول ضرب مشکل دارند

-در به خاطر سپردن اصول پایه ای مربوط به اعداد مشکل دارند

-در شناخت اعداد روی اسکناس و شمردن و حساب کردن پول مشکل دارند

 

عوارض جانبی اختلالات یادگیری در کودکان و بزرگسالان:

همه کودکان و بزرگسالانی که دچار اختلالات یادگیری می شوند ممکن است دچار اختلالات زیر شوند:

-اختلال اضطراب و افسردگی

-بیش فعالی و عدم توجه و تمرکز

وابستگی به والدین و اضطراب جدایی

-اختلالات و نقایص گفتاری و زبانی

-ترس و یا عصبانیت و پرخاشگری

-فقدان اعتماد به نفس و عزت نفس

-دید منفی نسبت به معلم یا مدرسه

-ترک تحصیل

 

درمان اختلالات یادگیری:

1.درمان اختلال یادگیری خواندن:

درمان اختلال خواندن برای هر کودک یا بزرگسال متفاوت می باشد زیرا اختلال خواندن در همه افراد یکسان نیست و هر فردی در یک یا چند مهارت ضعف دارد. بعضی افراد دچار اختلالاتی در زمینه زبان و تکلم هستند که برای این افراد بیشتر روی درمان اختلالات گفتاری کار می شود. گروه دوم در زمینه درک شنیداری، تمیز شنیداری، حافظه شنیداری و حافظه توالی شنیداری مشکل دارند. گروه سوم در ادراک دیداری، حافظه ی دیداری، تمیز دیداری، حافظه توالی دیداری و جهت یابی مشکل دارند. گروه چهارم در یادگیری نشانه ها مثل نقطه، ویرگول، پرانتز و … مشکل دارند که نیاز به آموزش دارند. گروه پنجم در درک و فهم واژه ها، جمله ها، عبارتها و متن ها اختلال دارند که نیاز به آموزش درک لفظی، درک تحلیلی و خواندن انتقادی دارند.

درمان اختلال یادگیری خواندن توانبخشی می باشد. کودکان و بزرگسالانی که دچار اختلال یادگیری خواندن می شوند نیاز به کاردرمانی حسی حرکتی و کاردرمانی درکی حرکتی، کاردرمانی ذهنی، کاردرمانی دست، اتاق تاریک  و گفتاردرمانی دارند.

در کاردرمانی حسی حرکتی با فعالیت ها و تمرین های متفاوت قشر حرکتی مغز را فعال می کنیم و باعث ارتباطات بیشتر بین دو نیمکره مغز می شویم. از طریق تمرین های حرکتی خاصی در کاردرمانی درکی حرکتی توجه و تمرکز را افزایش می دهیم و اختلالات ادراک دیداری و ادراک شنیداری را از بین می بریم. در کنار کاردرمانی حسی حرکتی از کاردرمانی ذهنی و کاردرمانی دست استفاده می کنیم تا مهارت های ذهنی مانند توجه تمرکز، جهت یابی، حافظه دیداری و حافظه شنیداری، حل مسئله و یادگیری در افراد به بالاترین سطح ممکن برسد. از گفتاردرمانی هم برای درمان اختلالات زبانی و کلامی استفاده می شود.

در کنار توانبخشی هم می توان به عنوان درمان کمکی از روان درمانی و رفتاردرمانی برای رفع مشکلاتی از جمله استرس، اضطراب، افسردگی، هیجانات منفی و مشکلات رفتاری استفاده کرد. در موارد بسیار کمی هم برای کمک به گرفتن نتیجه بهتر در توانبخشی، دارو تجویز می شود.

2.درمان اختلال یادگیری نوشتن:

درمان اختلال نوشتن هم مانند اختلال خواندن در افراد مختلف متفاوت است. در بعضی افراد فقط ادراک شنیداری مشکل دارد. در بعضی افراد فقط ادراک دیداری مشکل دارد و در گروه دیگر نقص توجه تمرکز داریم. در بعضی از کودکان، اختلالات ادراک دیداری و ادراک شنیداری با هم وجود دارند.

بهترین درمان برای اختلال یادگیری نوشتن کاردرمانی درکی حرکتی، کاردرمانی ذهنی، کاردرمانی دست، اتاق تاریک و گفتاردرمانی می باشد.

روش درمان اختلال یادگیری نوشتن با کاردرمانی و گفتاردرمانی:

1.در مرحله اول روی تقویت عضلات شانه و دست ها کار می شود

2.در مرحله دوم روی هماهنگی بین دست ها و هماهنگی بین انگشتان کار می شود

3.در مرحله سوم روی صحیح گرفتن مداد در دست و زاویه نشستن صحیح و زاویه صحیح کاغذ کار می شود

4.در مرحله چهارم روی ترسیم اشکال، اعداد و حروف کار می شود

5.در مرحله آخر انواع علائم اختلال یادگیری نوشتن مانند وارونه نویسی، قرینه نویسی، ریز یا درشت نوشتن حروف و کلمات، دست خط بد، کم و زیاد گذاشتن نقاط و دنده ها یا بالا و پایین گذاشتن نقاط، خطاهای قواعدی و دستوری و … درمان می شوند.

نمونه هایی از اشتباهات کودکان و بزرگسالان در اختلال یادگیری نوشتن:

غلط

صحیح

1.مسباک

2.منزور

3.تجربها

4.آمدن

5.می گوفت

6.هیله

7.سیز

8.کردش

1.مسواک

2.منظور

3.تجربه ها

4.آمدند

5.می گفت

6.حیله

7.سبز

8.گردش

3.درمان اختلال یادگیری ریاضی:

برای درمان اختلال یادگیری ریاضی در ابتدا توانایی های ذهنی زیر ارزیابی می شوند:

1.طبقه بندی یا گروه بندی: اگر کودک بداند که مثلا عدد 6 شامل تمام اعدادی است که قبل از آن هستند یعنی شامل اعداد 1 تا 5، می گوییم توانایی طبقه بندی کردن دارد. و همینطور کودکان باید بتوانند در پایان 6 سالگی تمام اشیا را داخل گروه های مختلف به طور صحیح طبقه بندی کنند مثلا حیوانات را در یک گروه میوه ها را در یک گروه و …

2.ردیف بندی: این توانایی هم از 5 تا 7 سالگی در کودکان شکل می گیرد. اگر کودک درک کند که عدد 6 کوچکتر از 7 و بزرگتر از عدد 5 ،می گوییم توان ردیف بندی دارد.

3.جنبه ی اصلی اعداد: کودک باید بتواند تعداد هر شی را تا 10 عدد بشمارد و وقتی از او بخواهیم مثلا 4 عدد سیب به ما بدهد به درستی این کار را انجام دهد. این توانایی هم برای 6 تا 7 سالگی است.

4.جنبه ترتیبی اعداد: کودک باید مفهوم ترتیب را درک کند یعنی اول دوم سوم را متوجه شود. این توانایی هم برای 6 سالگی می باشد.

5.نگه داری ذهنی: کودک باید متناسب با سن خود تعداد یا مقدار چیزی را حتی با تغییر کردن شکل ظاهری آن متوجه شود. نگه داری ذهنی در سنین متفاوتی در کودکان شکل می گیرد.

در درمان اختلال یادگیری ریاضی علاوه بر موارد بالا آیتم های بسیار دیگری هم ارزیابی می شوند. توانایی های جسمی حرکتی، مفاهیم ذهنی شناختی و توانایی های گفتاری به طور کامل بررسی می شوند و در صورت اختلال در هر آیتم حرکتی یا ذهنی یا گفتاری از برنامه درمانی خاصی برای درمان اختلال یادگیری ریاضی استفاده می شود. در مورد تعدادی از توانمندی های کودک تا سن 3 سالگی و توانمندی های کودک از 3 تا 6 سالگی به طور مفصل در مقاله های قبلی صحبت کردیم. لطفا مطاله بفرمائید و در صورت نداشتن هر کدام از توانایی ها، برای ارزیابی های بیشتر به کلینیک های کاردرمانی و گفتاردرمانی مراجعه کنید.

معمولا کودکانی که دچار اختلال یادگیری ریاضی می شوند نیاز به کاردرمانی درکی حرکتی، کاردرمانی ذهنی، کاردرمانی دست و در صورت وجود اختلال گفتاری نیاز به گفتاردرمانی دارند.

داروی درمان اختلال یادگیری:

به طور کلی دارویی برای درمان اختلال یادگیری وجود ندارد و درمان اصلی اختلال یادگیری توانبخشی می باشد. همه داروها عوارض دارند به همین دلیل در موارد بسیار کمی در کنار کاردرمانی و گفتاردرمانی از دارو استفاده می شود. دارو فقط باعث کاهش بی قراری و افزایش توجه تمرکز می شود.

داروهایی که برای اختلال یادگیری استفاده می شوند مشابه داروهایی هستند که برای اختلال بیش فعالی و نقص توجه تمرکز استفاده می شود.

داروهای اختلال یادگیری شامل:

داروهای خط اول که محرک سیستم عصبی هستند شامل متیل فنیدیت می شوند مثل ریتالین، متادیت، کانسرتا و شامل دکستروآمفتامین مانند آدرال

داروهای خط دوم شامل ضد افسردگی ها هستند مانند بوپروپیون، ولبوترین و ولنافاکسین

داروهای خط سوم شامل کلونیدین و گوانافاسین می باشند

داروی خط چهارم شامل آتوموکستین می شوند.

عوارض داروهای بیش فعالی و همینطور داروهای اختلال یادگیری شامل بی قراری، بی خوابی، پرخوری یا کم اشتهایی و … می باشند که در ابتدا این عوارض بیشتر دیده می شوند و با عادت کردن بدن به این داروها این عوارض کاهش می یابند. این هم باید در نظر بگیریم اگر عوارض دارو قطع نشود دکتر روانپزشک این داروها را تغییر می دهد.

 

تفاوت اختلال یادگیری و بیش فعالی:

کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی و نقص توجه تمرکز (ADHD) هستند در تمام مهارت های حرکتی، ذهنی و حتی گفتاری دچار مشکل هستند. یادگیری هر مهارتی نیاز به توجه انتخابی و توجه پایدار، حافظه کاری یا حافظه فعال دارد از آنجایی که در کودکان بیش فعال لوب پرفرونتال کمتر خونرسانی می شود این کودکان علائمی مانند بی قراری، پرتحرکی، پر حرفی، نقص توجه، حافظه ضعیف، پرخوابی یا کم خوابی از خود نشان می دهند در صورتی که کودکانی که دچار اختلال یادگیری می شوند فقط در درک و فهم مطالب مربوط به خواندن یا نوشتن یا ریاضی مشکل دارند و نشانه هایی از پرتحرکی، بی قراری و نقص توجه شدید در این کودکان دیده نمی شود.

اختلال یادگیری در بزرگسالان:

درمان نشدن ناتوانی یادگیری یا اختلال یادگیری در کودکی و نوجوانی باعث ایجاد مشکلاتی در دوران بزرگسالی می شود. این افراد در پیدا کردن رشته درسی مورد علاقه و مناسب خود دچار مشکل می شوند یا در به دست آوردن شغل و مقام مناسب موفق نمی شوند حتی در تصمیم گیری در موقیعت های مختلف هم به مشکل بر می خورند.

مشکلاتی که اختلال یادگیری در بزرگسالی ایجاد می کند شامل:

1.پایین بودن اعتماد به نفس و عزت نفس

2.ارتباط برقرار نکردن با دیگران و نداشتن تعاملات اجتماعی مناسب

3.سردرگمی در انتخاب رشته مناسب

4.ترک تحصیل در دبیرستان و یا دانشگاه

5.عدم توانایی در کسب شغل مناسب و حفظ کردن شغل

6.عدم استقلال در تصمیم گیری در موقیعت های متفاوت

بهترین زمان برای درمان اختلال یادگیری در سنین کودکی است چرا که در سنین بزرگسالی مشکلات بزرگتر می شوند و درمان این مشکلات سخت تر خواهد شد.

خلاصه مقاله:

در مقاله بالا در مورد اینکه اختلال یادگیری چیست، علت پیدایش اختلال یادگیری و انواع اختلال یادگیری به طور مفصل توضیح دادیم. گفتیم که 3 نوع اختلال یادگیری داریم که هر کدام علائم متفاوتی دارند و برای درمان هر 3 نوع اختلال یعنی اختلال یادگیری خواندن و اختلال یادگیری نوشتن و اختلال یادگیری ریاضی باید به کاردرمانی  و گفتاردرمانی مراجعه فرمائید. اگر یکی از نزدیکان شما علائم بالا را دارند حتما برای ارزیابی تخصصی و همینطور تشخیص و درمان به کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی مراجعه فرمائید. کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی نیک به صورت کاملا تخصصی در غرب تهران روی درمان اختلالات یادگیری فعالیت می کند.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی نیک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کریمی کلینیک نیک

دختر من تشخیص اتیسم داشت و کلینیک نیک با درمانگران فوق العاده ای که دارد باعث پیشرفت بسیار زیادی در دختر من شدند

مقصودی کلینیک نیک

پسر من بیش فعال بود و نقص توجه داشت که با کمک کلینیک نیک تا حدی زیادی مشکلش حل شد و الان کلاس چهارم هستش خیلی ممنونم از زحماتتون

متوسلیان کلینیک نیک

سلام و خسته نباشید خدمت کلینیک نیک ممنون بابت تمام زحماتی که برای پسر من کشیدید،من پسرمو با تشخیص اختلال حسی و نقص توجه به کلینیک نیک بردم و با زحمات کاردرمانگر و گفتاردرمانگر کلینیک نیک مشکلاتش برطرف شد

خدمات کاردرمانی

خدمات گفتاردرمانی