بازی درمانی تخصصی
کلینیک توانمندسازی عصبی نیک

بازی درمانی چیست؟

بازی درمانی نوعی روان‌ درمانی است که در آن، بازی به‌عنوان ابزاری برای ابراز احساسات، پردازش تجربیات و حل تعارضات درونی کودک استفاده می‌شود. در این فرآیند، کودک در محیطی امن، حمایتی و بدون قضاوت، با استفاده از وسایل بازی، نقاشی، داستان‌گویی، و سایر ابزارهای نمادین، احساسات و افکار خود را بیان می‌کند.

برخلاف درمان بزرگسالان که از گفت‌وگو استفاده می‌شود، در بازی درمانی خود بازی زبان درمان است. کودکانی که هنوز به بلوغ زبانی کافی نرسیده‌اند یا نمی‌توانند احساسات خود را به‌ وضوح بیان کنند، از طریق بازی ارتباط برقرار می‌کنند. بازی درمانی در کنار کاردرمانی و گفتاردرمانی در درمان اختلالات کودکان بسیار موثر می باشد.

اهداف بازی درمانی چیست:

هدف از بازی‌درمانی، کمک به کودکان برای:

  • شناخت و بیان احساسات (خشم، ترس، غم، اضطراب)
  • افزایش اعتماد به نفس و عزت‌نفس
  • کاهش رفتارهای پرخاشگرانه یا انزواطلبانه
  • حل تعارضات درونی و بیرونی
  • ارتقاء مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی
  • سازگاری بهتر با موقعیت‌های استرس‌زا مانند طلاق والدین، سوگ، جابجایی، بیماری و…

انواع بازی درمانی:

بسته به رویکرد روان‌شناختی، بازی درمانی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود:

 

۱. بازی درمانی غیرمستقیم (غیرهدایتی)

 

در این روش، کودک آزادی کامل دارد تا هر طور که می‌خواهد بازی کند و درمانگر فقط ناظر و حامی است. رویکرد انسان‌گرایانه اکسلاین در این دسته قرار می‌گیرد.

 

۲. بازی درمانی مستقیم (هدایتی)

 

درمانگر بازی‌ها و فعالیت‌هایی را به‌صورت هدفمند طراحی می‌کند تا روی یک موضوع خاص کار کند (مثلاً ترس از تاریکی یا اضطراب مدرسه).

 

۳. بازی درمانی شناختی-رفتاری (CBPT)

 

در این رویکرد، از اصول رفتاردرمانی شناختی در قالب بازی استفاده می‌شود تا باورهای ناکارآمد کودک اصلاح شود.

 

۴. بازی‌درمانی خانوادگی

 

در این روش، والدین نیز در جلسات بازی مشارکت دارند. تعاملات کودک با والد بررسی و اصلاح می‌شود.

 

۵. بازی‌ درمانی گروهی

 

گروهی از کودکان با موضوعات مشابه (مثل اضطراب اجتماعی یا اختلالات رفتاری) با هم بازی می‌کنند و از طریق تعامل با یکدیگر درمان می‌شوند.

ابزارهای مورد نیاز بازی درمانی:

بسته به سن کودک و هدف درمان، ابزارهای مختلفی به‌کار می‌روند، از جمله:

  • عروسک‌ها و فیگورها
  • شن‌درمانی (Sandplay)
  • نقاشی و کار با رنگ
  • خانه‌سازی و لگو
  • ماسه و آب
  • داستان‌گویی و نمایش
  • بازی‌های تخیلی
  • ابزارهای موسیقی

فرآیند اجرای بازی درمانی:

۱. ارزیابی اولیه

درمانگر در جلسات اولیه با کودک و والدین گفتگو کرده، اطلاعات لازم را جمع‌آوری می‌کند.

۲. طراحی طرح درمان

بر اساس ارزیابی، هدف‌گذاری درمانی انجام شده و ابزارها و روش‌های مناسب انتخاب می‌شود.

۳. اجرای جلسات

جلسات معمولاً هفته‌ای یک بار و به مدت ۳۰ تا ۵۰ دقیقه برگزار می‌شوند. تعداد جلسات بسته به مشکل کودک بین ۱۰ تا ۳۰ جلسه متغیر است.

۴. ارزیابی پیشرفت

درمانگر به‌ صورت دوره‌ای پیشرفت کودک را بررسی کرده و در صورت لزوم، برنامه درمانی را تعدیل می‌کند.

۵. پایان درمان

پس از رسیدن به اهداف درمانی، روند خاتمه‌ی درمان به‌ صورت تدریجی انجام می‌شود و کودک برای جدا شدن آماده می‌شود.

چه کودکانی به بازی درمانی نیاز دارند:

بازی‌درمانی برای طیف وسیعی از مشکلات روان‌شناختی مفید است. از جمله:

  • اضطراب و ترس‌های شبانه
  • افسردگی کودکی
  • اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD)
  • اوتیسم (ASD)
  • مشکلات رفتاری و پرخاشگری
  • مشکلات خانوادگی (طلاق، مهاجرت، جدایی، مرگ یکی از عزیزان)
  • آسیب‌های روانی پس از حوادث (PTSD)
  • مشکلات در مهارت‌های اجتماعی
  • شب‌ادراری و اختلالات خواب

مزایای بازی درمانی:

1.روش طبیعی و بدون استرس

بازی محیطی آشنا و راحت برای کودک فراهم می‌کند، برخلاف درمان‌های سنتی که ممکن است تهدیدکننده باشند.

۲. تقویت رابطه درمانگر و کودک

اعتمادسازی در بازی سریع‌تر صورت می‌گیرد و کودک راحت‌تر با درمانگر ارتباط برقرار می‌کند.

۳. افزایش آگاهی هیجانی

کودک از طریق بازی می‌آموزد که احساسات خود را شناسایی و بیان کند.

۴. یادگیری مهارت‌های اجتماعی

در جریان بازی‌های گروهی یا نمایش‌محور، کودک تعامل مؤثر با دیگران را تمرین می‌کند.

نقش والدین در بازی درمانی:

والدین نقش مهمی در فرآیند درمان ایفا می‌کنند. در بسیاری از رویکردها، والدین باید:

  • در جلسات مشاوره‌ای با درمانگر حضور یابند
  • تکنیک‌های تربیتی مؤثر را یاد بگیرند
  • فضای امن و حمایتی را در خانه فراهم کنند
  • علائم پیشرفت یا پسرفت کودک را گزارش دهند

 

در برخی مدل‌ها مانند “بازی‌درمانی مبتنی بر دلبستگی”، والدین حتی مستقیماً در جلسات بازی شرکت می‌کنند.

محدودیت ها و ملاحضات بازی درمانی:

اگرچه بازی‌درمانی بسیار مؤثر است، اما محدودیت‌هایی هم دارد:

  • نیاز به تخصص بالا در اجرای صحیح
  • گاهی نیازمند زمان طولانی برای اثربخشی
  • دشواری در اندازه‌گیری عینی پیشرفت
  • نیاز به محیط فیزیکی مناسب (اتاق بازی، وسایل ویژه)

همچنین در برخی موارد شدید روانی (مانند روان‌پریشی یا اختلالات شدید رفتاری) ممکن است به درمان‌های مکمل یا دارودرمانی نیز نیاز باشد.

خلاصه مقاله:

کودکان، به‌طور طبیعی، از طریق بازی با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار می‌کنند. بازی زبان کودک است و آنچه در دنیای درونی‌اش می‌گذرد را اغلب از طریق بازی بیان می‌کند. روانشناسان و درمانگران از دیرباز دریافته‌اند که بازی می‌تواند ابزاری مؤثر برای شناخت، ارزیابی و درمان مشکلات روان‌شناختی کودکان باشد. اینجاست که بازی‌درمانی یا Play Therapy به‌عنوان یک رویکرد علمی در حوزه سلامت روان مطرح می‌شود.

بازی‌ درمانی روشی خلاقانه، علمی و اثربخش برای کمک به کودکان در بیان احساسات، پردازش تجربیات دشوار و یادگیری مهارت‌های روانی-اجتماعی است. این رویکرد با استفاده از زبان طبیعی کودک –یعنی بازی– به درمان مشکلات روان‌شناختی او می‌پردازد و امروزه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همکاری والدین، تخصص درمانگر و استمرار جلسات از عوامل موفقیت در این روش هستند. در جهانی که مشکلات روانی در کودکان رو به افزایش است، بازی‌درمانی می‌تواند همچون پلی باشد میان دنیای کودک و سلامت روان.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی نیک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کریمی کلینیک نیک

دختر من تشخیص اتیسم داشت و کلینیک نیک با درمانگران فوق العاده ای که دارد باعث پیشرفت بسیار زیادی در دختر من شدند

مقصودی کلینیک نیک

پسر من بیش فعال بود و نقص توجه داشت که با کمک کلینیک نیک تا حدی زیادی مشکلش حل شد و الان کلاس چهارم هستش خیلی ممنونم از زحماتتون

متوسلیان کلینیک نیک

سلام و خسته نباشید خدمت کلینیک نیک ممنون بابت تمام زحماتی که برای پسر من کشیدید،من پسرمو با تشخیص اختلال حسی و نقص توجه به کلینیک نیک بردم و با زحمات کاردرمانگر و گفتاردرمانگر کلینیک نیک مشکلاتش برطرف شد

رضایی کلینیک نیک

دخترم تاخیر رشدی داشت 2 سال زیر نظر کادر درمان کلینیک نیک بود خدا رو شکر الان خیلی عالی شده

اسدی کلینیک نیک

ممنون از روش درمان بسیار عالیتون پسرم کلاس دوم بود و اختلال یادگیری داشت بعد از گذشت 6 ماه کاملا درمان شد

نیک فرد کلینیک نیک

واقعا بهترین کلینیک توانبخشی تهران هستید. تشخیص بسیار عالی

خدمات کاردرمانی

خدمات گفتاردرمانی