preloader

بهترین کلینیک و مرکز توانبخشی در منزل
کلینیک توانبخشی نیک

آنچه در این مقاله می خوانید:

توانبخشی در منزل:

توانبخشی در منزل یا ویزیت در منزل یا هوم ویزیت شامل کاردرمانی در منزل، گفتاردرمانی در منزل و فیزیوتراپی در منزل می شود. رشته های توانبخشی برای همه بیماران از کودکی تا بزرگسالی با تمام بیماری های جسمی حرکتی و ذهنی روانی در منزل درمان ارائه می کنند. کلینیک توانبخشی نیک برای آسودگی و درمان بهتر بیمارانی که توانایی مراجعه به کلینیک را ندارند از بهترین متخصصان کاردرمانگر، گفتاردرمانگر و فیزیوتراپ در منزل استفاده می کند. توانبخشی در منزل برای آن دسته از بیمارانی که به محیط خانه خود عادت دارند و در خانه خود احساس آرامش بیشتری می کنند قطعا بهتر است چون در زمان کوتاه تری نتیجه بهتری از توانبخشی می گیرند. تعرفه توانبخشی در منزل از هزینه توانبخشی در کلینیک بیشتر است به این دلیل که مراجعه کننده دیگر نیازی نیست هزینه و زمان خود را بابت رفت و آمد به کلینیک از دست دهد و برای مراجعه کننده به صرفه تر است. کلینیک توانبخشی نیک تعرفه توانبخشی در منزل را مناسب در نظر می گیرد تا مراجع کنندگانی که شرایط آمدن به کلینیک را ندارند از خدمات فیزیوتراپی و کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل استفاده کنند. به غیر از خدمات توانبخشی در منزل مراجعان عزیز می توانند به کلینیک توانبخشی نیک در غرب تهران مراجعه کنند و از بهترین خدمات کاردرمانی در غرب تهران و گفتاردرمانی در غرب تهران استفاده کنند.

کاردرمانی در منزل:

کاردرمانی در منزل برای تشخیص و درمان بیماری های جسمی و ذهنی برای مراجعانی که به هر دلیل توانایی مراجعه به کلینیک را ندارند تجویز می شود. متخصصان کاردرمانگر کلینیک نیک در حیطه های متفاوت شامل کاردرمانی حسی حرکتی، کاردرمانی جسمی، کاردرمانی ذهنی، کاردرمانی دست با استفاده از تکنیک ها و روش های درمانی نوین، بیماران را با اختلالات جسمی و ذهنی از سنین کودکی تا بزرگسالی به صورت کاملا تخصصی و متناسب با وضعیت هر فرد درمان می کنند. اختلالاتی در کودکان مانند فلج مغزی، اوتیسم، بیش فعالی، اختلالات یادگیری، تاخیر ذهنی و تاخیر حرکتی، سندروم های ژنتیکی و… به کاردرمانی در منزل نیاز دارند و اختلالاتی در بزرگسالان مانند سکته مغزی، ام اس، پارکینسون، دیستروفی های عضلانی، کمردرد و گردن درد و … به فیزیوتراپی و کاردرمانی در منزل نیاز دارند.

جلسات کاردرمانی در منزل چگونه است:

کاردرمانگر در جلسه اول وضعیت بیمار را به طور کامل هم از نظر جسمی حرکتی و هم از نظر ذهنی روانی به صورت تخصصی ارزیابی می کند و همینطور اگر لازم باشد محیط خانه را هم بر اساس نیازهای بیمار بررسی می کند تا اگر نیاز باشد تغییرات و اصلاحاتی در خانه ایجاد کند.

چرا کاردرمانی در منزل (هوم ویزیت):

1.بیمار در منزل خود از تیم تخصصی توانبخشی نیک (کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، فیزیوتراپ، ارتوپد فنی) درمانی ویژه و متناسب با نیازهای خود دریافت می کند تا سریع تر و آسانتر مسیر بهبودی خود را طی کند و به استقلال کامل برسد.

2.بیمار به هیچ متخصص دیگری در حیطه توانبخشی نیاز ندارد و تیم توانبخشی نیک از ابتدای مسیر درمان تا به استقلال رسیدن کامل بیمار را همراهی می کند.

3.به سه دلیل از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد، دلیل اول اینکه مراجعه کننده هزینه و زمان خود را برای رفت و آمد از دست نمی دهد، دلیل دوم اینکه در منزل زمان بیشتری برای درمان مراجعه کننده گذاشته می شود و دلیل سوم اینکه بعضی از بیماران به دلایل مختلف اصلا شرایط رفتن به کلینیک را ندارند.

4.متخصصان کلینیک توانبخشی نیک با رفتن به منزل بیماران احتمال دارد تغییرات و اصلاحاتی در فضای داخل و بیرون خانه برای راحتی بیشتر مراجع ایجاد کنند تا بیماران بتوانند کارهای روزمره خود را با استقلال بیشتری انجام دهند.

کاردرمانی در منزل برای کودکان:

کاردرمانی در منزل برای کودکان بسیار مهم می باشد چون باعث پیشرفت سریع تر کودکان و کوتاه تر شدن مسیر درمان آنها می شود. معمولا خانواده ها یا کودکان را به کلینیک می آورند و خدمات توانبخشی را در کلینیک دریافت می کنند که نیاز است تمریناتی را در منزل انجام دهند و به همین دلیل از خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل برای کودکان استفاده می کنند. یا به دلایلی توانایی و شرایط آوردن کودک به کلینیک را ندارند که از خدمات گفتاردرمانی در منزل و کاردرمانی در منزل برای کودکان استفاده می کنند.

چه اختلالاتی در کودکان نیاز به کاردرمانی در منزل دارند:

1.اختلالات طیف اوتیسم: 

این کودکان به دلیل داشتن مشکلات حسی و پایین بودن سطح درک وشناخت، به گفتاردرمانی در منزل و کاردرمانی در منزل در حیطه کاردرمانی حسی حرکتی، کاردرمانی ذهنی و ماساژ نیاز دارند.

2.بیبی دیجیتال و اختلالات یکپارچگی حسی (SID و SPD):

این کودکان هم علائمی شیه علائم اوتیسم دارند به همین دلیل با اختلال اوتیسم اشتباه گرفته می شوند. نکته بسیار مهم در مورد کودکانی که دچار اختلال پردازش حسی می شوند این است که اگر درمان نشوند علائم بیماری در آنها شدت می یابد. اختلال یکپارچگی حسی در صورت تشخیص زود به هنگام با گفتاردرمانی در منزل و کاردرمانی در منزل درمان می شود.

3.بیش فعالی و عدم توجه تمرکز:

این کودکان هم برای کاهش بیش فعالی و پرتحرکی و همینطور افزایش توجه و تمرکز به کاردرمانی حسی حرکتی و کاردرمانی ذهنی نیاز دارند.

4.اختلالات یادگیری:

این کودکان در تکالیف مدرسه، در درس هایی که نیاز به خواندن، نوشتن و محاسبات ریاضی دارد مشکل دارند و بهترین راه درمان آن کاردرمانی در منزل می باشد.

5.تاخیر ذهنی حرکتی:

این کودکان نسبت به همسالان خود مهارت های حرکتی و ذهنی را با تاخیر به دست می آورند که باید تحت درمان کاردرمانی جسمی و ذهنی و گفتاردرمانی قرار گیرند.

6.اختلالات جسمی:

انواع اختلالات جسمی نورولوژیک مانند فلج مغزی، دیستروفی عضلانی، میکروسفالی و هیدروسفالی، سکته مغزی و انواع اختلالات ارتوپدی مانند دررفتگی لگن، عقب زدگی زانو، زانو پرانتزی و زانو ضربدری، گودی کمر (لوردوز)، قوز (کایفوز) و صافی کف پا با کاردرمانی جسمی در منزل درمان می شوند.

7.اختلالات و سندوم های ژنتیکی:

تمام کودکانی که دچار اختلالات ژنتیکی مانند سندروم داون می شوند از نظر جسمی حرکتی و ذهنی دچار تاخیر هستند که برای درمان و جبران تاخیر نیاز به کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل دارند.

ارزیابی حسی حرکتی و جسمی کودکان در منزل:

1.بررسی توانایی های حسی کودکان و مشکلات حسی کودکان (کم حسی و بیش حسی)، در کودکانی که مشکلات حسی (طیف اوتیسم، اختلال پردازش حسی، اختلال بیش فعالی و …) دارند.

2.بررسی شاخص های حرکتی (گردن گرفتن، غلت زدن، نشستن و راه رفتن) و رفلکس های سیستم عصبی، در کودکانی که مشکلات جسمی (فلج مغزی، تاخیر حرکتی، دیستروفی عضلانی و …) دارند.

3.ارزیابی توانایی های حرکتی (جفت پا پریدن، لی لی رفتن) و تعادلی و بررسی هماهنگی بین اندام ها و نیمکره های مغز در کودکانی که مشکلات ذهنی دارند.

4.بررسی مهارت های حسی حرکتی مورد نیاز برای آزمون سنجش مدرسه

ارزیابی ذهنی کودکان در منزل:

1.بررسی کارکردهای مغزی مانند توجه و تمرکز و حافظه در فعالیت های ذهنی

2.ارزیابی مهارت های دیداری و شنیداری

3.بررسی مهارت های دستی (استفاده از قاشق و چنگال، مداد دست گرفتن، قیچی کردن، نوشتن و …)

4.بررسی اختلالات یادگیری در نوشتن، خواندن و ریاضیات

5.ارزیابی مهارت های شناختی متناسب با سن کودک

6.بررسی مشکلات ارتباطی و رفتاری کودک

7.بررسی مهارتهای ذهنی مورد نیاز برای آزمون سنجش مدرسه

کاردرمانی در منزل برای بزرگسالان:

کاردرمانی در منزل برای بزرگسالانی که دچار اختلالات جسمی حرکتی و ذهنی می شوند بسیار کمک کننده است. اکثر بزرگسالان به دلیل سخت بودن جابجایی و محدودیت در رفت و آمد به کلینیک از خدمات توانبخشی در منزل استفاده می کنند. متخصص کاردرمانگر بیمار را در منزل به صورت کامل از نظر جسمی و ذهنی ارزیابی می کند و همینطور می تواند بیمار را در حین انجام دادن کارهای روزمره (ADL)  بررسی کند و به مستقل شدن بیمار در انجام کارهای روزمره کمک کند. یکی دیگر از فواید کاردرمانی در منزل این است که اعضا خانواده در کنار بیمار هستند و تمرینات را به خوبی مشاهده می کنند تا در زمان نبودن کاردرمانگر با بیمار خود تمرینات را انجام دهند. همین امر باعث می شود خانواده بیشتر در جریان درمان و بهبود بیمار خود قرار گیرند و بیمار با سرعت بیشتری سلامتی خود را به دست آورد.

چه اختلالاتی در بزرگسالان نیاز به کاردرمانی در منزل دارد:

1.سکته مغزی (Cva):

آسیب های عروقی مغز از شایع ترین بیماری های آسیب زننده به سیستم عصبی می باشند که باعث سکته مغزی در افراد مخصوصا افراد میانسال می شوند. بسته به اینکه کدام بخش مغز (لوب مغز) دچار آسیب شده باشد یعنی بخش حرکتی، بخش شناختی، بخش گفتاری و یا هر 3 قسمت، علائم متفاوتی دیده می شود. علائم سکته مغزی شامل فلجی یک اندام یا چند اندام، بی حس شدن و گزگز دست ها و پاها، اختلال در تعادل و راه رفتن، اختلال در کارکردهای شناختی مثل حافظه، اختلال در درک و تولید گفتار و … می شود. اما خوشبختانه به دلیل خاصیت نوروپلاستیسیتی مغز می توانیم بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند را با کاردرمانی در منزل، فیزیوتراپی و گفتاردرمانی در منزل درمان کنیم.

2.ضایعه نخاعی (Sci):

آسیب به نخاع معمولا به دنبال ضربات به ستون فقرات و یا وجود تومور در اطراف نخاع و یا انحرافات در ستون فقرات به وجود می آیند که با توجه به اینکه کدام قسمت نخاع آسیب دیده باشد بیمار علائم متفاوتی دارد که حتما نیاز به فیزیوتراپی و کاردرمانی جسمی در منزل دارد.

3.ضربه مغزی (TBI):

معمولا به دنبال برخورد شدید و مستقیم سر و گردن با چیزی یا حرکات جلو و عقب شدن ناگهانی سر نسبت به تنه به وجود می آید که باز هم با توجه به اینکه کدام بخش مغز آسیب دیده باشد علائم متفاوتی مانند فلج شدن اندام ها، اختلالات حسی در اندام ها، اختلال در حافظه و … را مشاهده می کنیم. برای درمان ضربه مغزی از کاردرمانی در منزل و فیزیوتراپی در منزل و در صورت نیاز از گفتاردرمانی در منزل استفاده می کنیم.

4.پارکینسون:

در این بیماری بخشی از مغز آسیب می بیند و نشانه های این بیماری معمولا در سنین 45 تا 50 سالگی به بعد دیده می شوند. بیماران پارکینسونی همه حرکات خود را مانند حرف زدن، راه رفتن، نوشتن و حتی پلک زدن را به کندی انجام می دهند و همینطور در حالت استراحت لرزش در اندام های آنها مشاهده می شود. بیماران مبتلا به پارکینسون برای درمان مشکلات جسمی حرکتی به کاردرمانی در منزل و فیزیوتراپی در منزل نیاز دارند.

5.ام اس (MS):

این بیماری به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن به دستگاه اعصاب ایجاد می شود. بیماری ام اس معمولا در سنین 20 تا 35 سالگی در افراد به وجود می آید و بیشتر در زنان دیده می شود. بسته به اینکه کدام بخش دستگاه اعصاب آسیب ببیند علائم متفاوتی مانند دوبینی، سرگیجه، ضعف خفیف تا فلج شدید اندام ها، سفتی عضلات و اختلالات حسی در بیماران دیده می شود. بیماران ام اس برای کاهش علائم بیماری ام اس و جلوگیری از پیشرفت بیماری باید تحت درمان کاردرمانی در منزل و فیزیوتراپی در منزل قرار گیرند.

6.ای ال اس (ALS):

این بیماری در اواخر میانسالی شروع می شود و علائم آن در ابتدا به صورت ضعف در عضلات دست ها مشاهده می شود و در ادامه اندام های دیگر و بخش های مختلف بدن را درگیر می کند و همینطور مشلات بلع و تکلم هم ایجاد می کند. در صورت عدم درمان با کاردرمانی و گفتاردرمانی درمنزل علائم بیماری بیشتر شده و بیمار توانایی های خود را از دست می دهد.

7.اس ام ای (SMA):

این بیماری در اواخر میانسالی شروع می شود و در آن سلول های حرکتی نخاع شروع می کنند به از بین رفتن و بیمار دچار فلج پیش رونده ی اندام ها می شود که در ابتدا آتروفی و ضعیف شدن عضلات را در دست ها مشاهده می کنیم. کاردرمانی در منزل به جلوگیری از پیشرفت بیماری اس ام ای کمک می کند.

8.هانتینگتون:

یک بیماری تحلیل برنده ارثی می باشد که در سنین 40 تا 50 سالگی شروع می شود. از علائم این بیماری می توان به حرکات اضافه در سر و گردن، تنه و اندام ها و همینطور ضعف در تعادل اشاره کرد که با کاردرمانی در منزل و دارو درمانی این علائم کاهش می یابند.

9.آلزهایمر:

شایع ترین بیماری تحلیل برنده ی مغز است که معمولا بعد از 65 سالگی بروز می کند. بیماری بیشتر با اختلال حافظه نزدیک و فراموشی شروع می شود که به دنبال آن بی قراری، افسردگی و وسواس در فرد مشاهده می شود و در ادامه اختلالات حسی حرکتی و گفتاری پدید می آید. کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی به این بیماران کمک می کند تا علائم آنها پیشرفت نکند و مستقل تر زندگی کنند.

10.سندروم گیلن باره:

یک بیماری نسبتا شایع که در بیشتر موارد به دنبال یک عفونت ویروسی بروز می کند. در این بیماری پوشش رشته های عصبی تخریب می شوند و در هر سنی احتمال دارد بروز کند. در ابتدا بیماران از گزگز، مور مور، سوزش و خواب رفتگی پاها و سپس دست ها شکایت می کنند و در ادامه به دنبال اختلالات حسی به تدریج ضعف عضلانی از خفیف تا فلج کامل در بیمار دیده می شود و در موارد شدید عضلات تنفسی دچار ضعف می شوند. با کاردرمانی در منزل می توان جلوی پیشرفت این بیماری را گرفت و علائم را کاهش داد.

ارزیابی جسمی بزرگسالان در منزل:

1.ارزیابی تون و قدرت عضلات سر و گردن، تنه و اندام های بیمار

2.بررسی وضعیت و حالات اندام ها، تنه و ستون فقرات و بررسی انحرافات در ستون فقرات

3.تست رفلکس ها و بررسی عملکرد حس های بیمار

4.ارزیابی میزان جابجا شدن بیمار و مدل جابجایی (چهاردست و پا، راه رفتن)

5.ارزیابی وضعیت راه رفتن (gait test)

6.بررسی میزان مستقل بودن بیمار در انجام کارهای روزمره

7.تست تعادل و واکنش های حفاظتی بیمار

8.تجویز وسایل کمکی و ارتز مورد نیاز (اسپیلنت،عصا، واکر، بریس و کفش طبی)

ارزیابی ذهنی(روانی) بزرگسالان در منزل:

1.بررسی وضعیت آگاهی بیمار نسبت به مکان، اشخاص و زمان

2.ارزیابی حافظه بیمار (حافظه نزدیک و حافظه دور)

3.بررسی میزان درک و قضاوت بیمار

4.بررسی قدرت حل مسئله در موقیعت های متفاوت

فیزیوتراپی در منزل:

فیزیوتراپی در منزل یا هوم ویزیت فیزیوتراپی برای درمان انواع بیماری های جسمی نورولوژیک و ارتوپدیک در بزرگسالان و کودکان کاربرد دارد. بیمارانی که به هر دلیلی شرایط رفتن به کلینیک فیزیوتراپی و کاردرمانی را ندارند این شانس را دارند که از فیزیوتراپی در منزل استفاده کنند. متخصص فیزیوتراپیست کلینیک نیک بیمار را به صورت تخصصی در منزل ارزیابی می کند و برای درمان بیمار از مدالیته ها، تکنیک ها و تمرینات درمانی مورد نیاز بیمار استفاده می کند.

چه بیمارانی به فیزویوتراپی در منزل نیاز دارند:

رایج ترین بیماری هایی که افراد برای درمان آن نیاز به فیزیوتراپی در منزل دارند و باید این بیماران از خدمات توانبخشی و ویزیت در منزل فیزیوتراپی استفاده کنند:

1.سکته مغزی

2.ضایعه نخاعی و آسیب به ستون فقرات

3.ضربه به سر و گردن و ضربه مغزی

4.کمردرد و گردن درد و بیرون زدگی دیسک

5.شکستگی و دررفتگی (اختلالات ارتوپدی)

6.آرتروز مفاصل

7.کشیدگی رباط و تاندون ها

8.آسیب و مشکلات زانو (آسیب مینیسک و پارگی رباط)

9.پیچ خوردگی ها و آسیب های مچ پا

10.سندروم تونل کارپ مچ دست

11.محدودیت حرکت مفصل شانه (منجمد شدن مفصل شانه)

12.توانبخشی و فیزیوتراپی قلب و ریه

13.فیزیوتراپی قبل و بعد از عمل های جراحی برای کاهش التهاب و درد و تقویت عضلات

14.گرفتگی و اسپاسم عضلات (به اصطلاح رگ به رگ شدن)

15.صدمات و آسیب های ورزشی

مزایا فیزیوتراپی در منزل:

فیزیوتراپی در منزل بهترین درمان برای بیمارانی می باشد که شرایط رفتن به کلینیک را ندارند می توانند در محیط خانه خود با آرامش بیشتری و در کنار خانواده درمان خود را دنبال کنند تا خانواده با اطلاعات بیشتری درگیر پروسه درمان بیمار خود باشد و بیمار هم زودتر به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.

مزایا فیزیوتراپی و توانبخشی در منزل:

1.بیمار در منزل خود از تیم تخصصی توانبخشی نیک (کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، فیزیوتراپ، ارتوپد فنی) درمانی ویژه و متناسب با نیازهای خود دریافت می کند تا سریع تر و آسانتر مسیر بهبودی خود را طی کند و به استقلال کامل برسد.

2.بیمار به هیچ متخصص دیگری در حیطه توانبخشی نیاز ندارد و تیم توانبخشی نیک از ابتدای مسیر درمان تا به استقلال رسیدن کامل بیمار را همراهی می کند.

3.به سه دلیل از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد، دلیل اول اینکه مراجعه کننده هزینه و زمان خود را برای رفت و آمد از دست نمی دهد، دلیل دوم اینکه در منزل زمان بیشتری برای درمان مراجعه کننده گذاشته می شود و دلیل سوم اینکه بعضی از بیماران به دلایل مختلف اصلا شرایط رفتن به کلینیک را ندارند.

خدمات فیزیوتراپی در منزل:

بیماران می توانند تمام خدمات فیزیوتراپی در کلینیک را در منزل دریافت کنند و خدمات فیزیوتراپی در منزل شامل موارد زیر می شود:

1.الکتروتراپی با دستگاه تنس (TENS)

2.لیزر پرتوان

3.اولتراسوند (US)

4.مگنت تراپی

5.درای نیدلینگ یا سوزن خشک

6.کشش و تمرینات استرچینگ

7.تمرینات تقویتی عضلات

8.تکنیک های ایجاد حرکت در مفاصل (JM)

9.ماساژ درمانی

10.استفاده از ماساژورهای مختلف مانند فیزیوگان

11.پک های سرما و گرما

12.تکینیک های دستی و منوال تراپی برای ریلیز عضلات و بافت ها

توانبخشی در منزل در تهران:

کلینیک توانبخشی نیک خدمات تخصصی کاردرمانی در منزل، فیزیوتراپی در منزل و گفتاردرمانی در منزل را در شمال و غرب تهران انجام می دهد. تمام هدف ما درمان با کیفیت بالا می باشد و هر درمانگر با توجه به فیلد تخصصی خود فقط بیماران محدودی را ویزیت می کند، به همین دلیل نوبت های بسیار کمی برای ویزیت در منزل داریم و نمی توانیم همه نقاط تهران را پوشش دهیم. مراجعین عزیزی که ساکن شمال تهران و غرب تهران هستید و نیاز به توانبخشی در منزل دارید می توانید با کلینیک توانبخشی نیک تماس حاصل فرمائید. 

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی نیک

1 نظر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کریمی کلینیک نیک

دختر من تشخیص اتیسم داشت و کلینیک نیک با درمانگران فوق العاده ای که دارد باعث پیشرفت بسیار زیادی در دختر من شدند

مقصودی کلینیک نیک

پسر من بیش فعال بود و نقص توجه داشت که با کمک کلینیک نیک تا حدی زیادی مشکلش حل شد و الان کلاس چهارم هستش خیلی ممنونم از زحماتتون

متوسلیان کلینیک نیک

سلام و خسته نباشید خدمت کلینیک نیک ممنون بابت تمام زحماتی که برای پسر من کشیدید،من پسرمو با تشخیص اختلال حسی و نقص توجه به کلینیک نیک بردم و با زحمات کاردرمانگر و گفتاردرمانگر کلینیک نیک مشکلاتش برطرف شد

رضایی کلینیک نیک

دخترم تاخیر رشدی داشت 2 سال زیر نظر کادر درمان کلینیک نیک بود خدا رو شکر الان خیلی عالی شده

اسدی کلینیک نیک

ممنون از روش درمان بسیار عالیتون پسرم کلاس دوم بود و اختلال یادگیری داشت بعد از گذشت 6 ماه کاملا درمان شد

نیک فرد کلینیک نیک

واقعا بهترین کلینیک توانبخشی تهران هستید. تشخیص بسیار عالی

خدمات کاردرمانی

خدمات گفتاردرمانی