preloader

مراحل رشد کودکان از 3 تا 6 سالگی:

در این مقاله می خواهیم در مورد توانایی های حرکتی ،ذهنی و گفتاری که کودکان باید در سن 3 تا 6 سالگی کسب کنند صحبت کنیم. والدین عزیز اگر کودک شما هر کدام از مهارت ها و توانایی های زیر را تا آخر 5 سالگی کسب نکرده باشد حتما باید توسط متخصصان کاردرمانی و گفتاردرمانی مورد ارزیابی قرار بگیرد و در صورت نیاز از خدمات توانبخشی برای درمان استفاده کند. کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی نیک برای همه کودکان با تمام اختلالات خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی را به صورت جامع و کامل ارائه می کند.

توانمند های کودک از 3 تا 6 سالگی:

1.آیا می تواند بعضی از لباس هایش را به تنهایی بپوشد یا از تن درآورد؟

2.آیا می تواند دست هایش را به تنهایی بشوید؟

3.آیا می تواند اسباب بازی هایش را سر جایش مرتب کند؟

4.آیا می تواند با بلوک های پلاستیکی ماهرانه خانه ،پارکینگ ،ساختمان و مانند این ها را بسازد؟

5.آیا می تواند کمی طناب بازی کند؟

6.آیا می تواند از ابزارهای ساده نجاری مثل چکش و میخ استفاده کند؟

7.آیا می تواند از مغازه های نزدیک خانه با همراهی شما در خریدهای ساده مشارکت کند؟

8.آیا می تواند جلوی مغازه از شما جدا شود و به مغازه برود و تنهایی خریدهای ساده انجام دهد؟

9.آیا می تواند جفت پا یا در حال دویدن بپرد؟

10.آیا می تواند توپ را به بالای سر پرتاب کند و بگیرد؟

11.آیا می تواند توپ را به دیوار بزند و بگیرد؟

12.آیا می تواند تعادل خود را در فعالیت هایی مثل روی یک پا ایستادن و گردو شکستن رفتن حفظ کند؟

13.آیا می تواند با هر پا 3 قدم لی لی برود؟

14.آیا می تواند از نردبان به تنهایی بالا و پایین برود؟

15.آیا می تواند با دوستانش با اسباب بازی، بازی کند؟

16.آیا جهات مختلف را می شناسد؟(بالا ،پایین ،جلو ،عقب ،چپ ،راست)

17.آیا می تواند به دستور شما به چپ و راست قدم بردارد؟

18.آیا می تواند در امتداد یک خط صاف کاغذ را قیچی کند؟

19.آیا می تواند اشکال مختلف را مثل دایره ،مربع ،مثلث و… کپی کند؟

20.آیا می تواند اشیای مرتبط به هم را در یک طبقه قرار دهد؟

21.آیا می تواند گروه های سه تایی ،چهارتایی ،پنج تایی را به ترتیب از زیاد به کم ردیف کند؟

22.آیا می تواند اشیای مختلف را بر اساس کاربرد آنها یا ویژگی های ظاهری مثل اندازه ،شکل و رنگ طبقه بندی کند؟

23.آیا می تواند مربع و مثلث را بکشد؟

24.آیا می تواند متضاد کلماتی مثل سیاه ،بزرگ ،لاغر ،پایین ،داخل ،زیر ،کم و … را بیان کند؟

25.آیا می تواند شباهت های بین دو چیز را بیان کند؟

26.آیا می تواند تفاوت دو چیز را بیان کند؟

27.آیا می تواند از ترازو ،خط کش ،قیف ،چراغ قوه و امثال آنها استفاده کند؟

28.آیا می تواند شکل یک حیوان یا آدمک را که 4 یا 5 تکه شده است کنار هم قرار دهد و آنها را کامل کند؟

29.آیا می تواند نقص تصاویر را تشخیص دهد؟ (مثل موشی که دم ندارد و یا اینکه کلید را کنار سوراخ قرار دهد)

30.آیا می تواند متن یا تصویر را از پشت زمینه تشخیص دهد؟

31.آیا می تواند شکل خاصی را در اندازه و جهت های مختلف در میان اشکال دیگر تشخیص دهد؟

32.آیا می تواند وضعیت اشکال را در حالی که وارونه کشیده شده اند تشخیص دهد؟

33.آیا می تواند از 1 تا 10 بشمارد؟

34.آیا نگهداری ذهنی طول را دارد؟

35.آیا می تواند زاویه و انحنا را تشخیص دهد و تقلید کند؟

36.آیا می تواند عمل جمع و تفریق را با استفاده از انگشت انجام دهد؟

37.آیا می تواند جمع اعدادی را که حاصل عدد 5 یا کمتر از 5 است با استفاده از تصویر یا انگشت انجام دهد؟

38.آیا با پول آشنایی دارد و می داند اسکناس 2000 تومانی بیشتر از 1000 تومانی است؟

39.آیا می تواند پرسش هایی مرتبط به جمع و تفریق هایی از 1 الی 10 را انجام دهد؟

40.آیا بیشتر رنگ ها را می شناسد؟

41.آیا می تواند داستانی در ارتباط با تصاویری که می بیند نقل کند؟

42.آیا می تواند از مهره های داخل یک کیسه ،به تعداد مهره هایی که بیرون از کیسه می باشد ،جدا کند؟

43.آیا می تواند چند قطعه چوب یا نی نوشابه با اندازه های مختلف را به ترتیب بلندی کنار هم قرار دهد؟

44.آیا می تواند شکل خاصی را با اندازه های مختلف کنار هم به ترتیب قرار دهد؟

45.آیا تفاوت مفهوم سبکی و سنگینی را می داند؟

46.آیا می تواند اتفاقاتی را که دیده توصیف کند؟

47.آیا زمان فعل هایی که به کار می برد درست می باشد؟

48.آیا از ضمایر به درستی استفاده می کند؟

اگر کودک در هر کدام از پرسش های بالا ضعف داشت چیکار کنیم؟

اگر کودک در موارد 5 ، 9 تا 14 و 17 مشکل داشت باید حتما توسط کاردرمانی حسی حرکتی ارزیابی شود و تحت درمان قرار گیرد.

اگر کودک در موارد 4 ،6 ،18 ،19 ،23 مشکل داشت باید حتما توسط کاردرمانی دست ارزیابی شود و تحت درمان قرار گیرد.

اگر کودک در موارد 15 ،16 ،20 ،21 ،22 و از 24 تا 45 مشکل داشت باید حتما توسط کاردرمانی ذهنی ارزیابی شود و تحت درمان قرار گیرد.

اگر کودک در موارد 46 تا 48 مشکل داشت باید حتما توسط گفتاردرمانی ارزیابی شود و تحت درمان قرار گیرد.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی نیک

مرکز توانبخشی غرب تهران


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کریمی کلینیک نیک

دختر من تشخیص اتیسم داشت و کلینیک نیک با درمانگران فوق العاده ای که دارد باعث پیشرفت بسیار زیادی در دختر من شدند

مقصودی کلینیک نیک

پسر من بیش فعال بود و نقص توجه داشت که با کمک کلینیک نیک تا حدی زیادی مشکلش حل شد و الان کلاس چهارم هستش خیلی ممنونم از زحماتتون

متوسلیان کلینیک نیک

سلام و خسته نباشید خدمت کلینیک نیک ممنون بابت تمام زحماتی که برای پسر من کشیدید،من پسرمو با تشخیص اختلال حسی و نقص توجه به کلینیک نیک بردم و با زحمات کاردرمانگر و گفتاردرمانگر کلینیک نیک مشکلاتش برطرف شد

رضایی کلینیک نیک

دخترم تاخیر رشدی داشت 2 سال زیر نظر کادر درمان کلینیک نیک بود خدا رو شکر الان خیلی عالی شده

اسدی کلینیک نیک

ممنون از روش درمان بسیار عالیتون پسرم کلاس دوم بود و اختلال یادگیری داشت بعد از گذشت 6 ماه کاملا درمان شد

نیک فرد کلینیک نیک

واقعا بهترین کلینیک توانبخشی تهران هستید. تشخیص بسیار عالی

خدمات کاردرمانی

خدمات گفتاردرمانی