preloader

درمان بیماری اوتیسم
کلینیک توانبخشی نیک

بیماری اوتیسم چیست و چگونه درمان می شود؟

بیماری اوتیسم اختلالی در سیستم عصبی می باشد که علت اصلی بروز آن تا به حال ناشناخته است اما عوامل مختلفی مانند ژنتیک، مصرف داروها حین بارداری، وضعیت مادر حین بارداری، سبک زندگی خانواده، محیط زندگی کودک و … نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارند. اینکه اوتیسم درمان قطعی دارد یا نه به عوامل زیادی بستگی دارد. فاکتورهایی مانند شدت بیماری اوتیسم، سن تشخیص، جنسیت کودک، سطح مهارت های ذهنی و مهارت های گفتاری کودک در اینکه اوتیسم قابل درمان است یا نه موثر هستند. بهترین زمان درمان اوتیسم از 3 سالگی می باشد و هر چه سن کودک بالاتر برود درمان اوتیسم زمان بیشتری طول می کشد. در نظر داشته باشید درمان اوتیسم خفیف در مدت زمان کمتری انجام می شود و با اوتیسم متوسط و شدید متفاوت است و اگر این اختلال درمان نشود شاهد اوتیسم در بزرگسالی هستیم. در حال حاضر بهترین و جدیدترین درمان اوتیسم توسط تیم توانبخشی شامل کاردرمانی و گفتاردرمانی و متخصصان روانپزشک ارائه می شود. سالیانه خانواده های زیادی کودکان خود را از سراسر دنیا به ایران می آورند تا از راه های جدید درمان اوتیسم بهره مند شوند چون بهترین کشور برای درمان اوتیسم ایران می باشد. بعضی خانواده ها شرایط آمدن به کلینیک را ندارند و می خواهند درمان اتیسم در خانه اتفاق بی افتد که می توانند از خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل بهره مند شوند. برخی خانواده ها در مورد درمان اوتیسم با سلول های بنیادی و یا درمان اوتیسم در طب سنتی سوال می کنند، در نظر داشته باشید که به غیر از توانبخشی و دارو درمانی درمان دیگری برای اوتیسم ثابت نشده است و این درمان ها کاملا به صورت آزمایشی هستند.

آیا اوتیسم درمان دارد:

عواملی که در درمان شدن بیماری اوتیسم نقش دارند عبارتند از:

1.شدت بیماری (اوتیسم خفیف، اوتیسم متوسط و اوتیسم شدید)

2.سن کودک (از چه سنی درمان شروع شود)

3.جنسیت کودک (دختر یا پسر بودن مهم می باشد)

4.سطح مهارت های ذهنی شناختی کودک

5.سطح مهارت های گفتاری کودک

6.میزان همکاری کردن خانواده کودک با درمانگران

7.میزان غنی یا فقیر بودن محیط اطراف کودک

8.مدت زمان استفاده کودک از وسایل دیجیتال مانند تلویزیون و گوشی

راه های جدید درمان اوتیسم:

چند تا از روش هایی که در حال حاضر برای درمان اوتیسم استفاده می شود:

1.کاردرمانی و گفتاردرمانی

2.رفتاردرمانی

3.دارودرمانی

4.نوروفیدبک و بیوفیدبک

5.روان درمانی

6.طب سنتی یا تغذیه درمانی

7.ABA (تحلیل رفتار)

8.موسیقی درمانی

در نظر داشته باشید راه جدیدی برای درمان اوتیسم وجود ندارد. کامل ترین و بهترین درمان بیماری اوتیسم که به صورت علمی ثابت شده است متشکل از کاردرمانی، گفتاردرمانی، رفتاردرمانی و در صورت نیاز دارودرمانی می باشد. نوروفیدبک و بیوفیدبک به هیچ عنوان برای درمان اوتیسم کارایی ندارند و روش درمانی نیستند. سایر روش ها به عنوان روش های مکمل استفاده می شود و هیچ کدام از نظر علمی ثابت نشده اند.

بهترین زمان درمان اوتیسم:

بهترین زمان درمان اوتیسم در کودکان از سن 3 سالگی می باشد. هر چه بیماری اوتیسم زودتر تشخیص داده شود و درمان از سنین پایین تر شروع شود، قطعا نتیجه بهتری کسب خواهد شد. توصیه ما به والدین این است که حتما کودک خود را در سنین 1 سالگی، 18 ماهگی، 2 سالگی و 30 ماهگی مورد غربالگری و ارزیابی قرار دهند تا در صورت وجود هر علامتی ارزیابی تخصصی تری از کودک گرفته شود و در صورت لزوم درمان هر چه سریع تر آغاز شود.

درمان اوتیسم خفیف:

درمان اوتیسم خفیف نسبت به اوتیسم متوسط و شدید زودتر اتفاق می افتد. بیماری اوتیسم بر اساس شدت آسیب به 3 دسته اوتیسم خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود. 

علائم اوتیسم خفیف:

1.اختلالات حسی کم می باشد. (هایپرسنسی و هایپوسنسی)

2.سطح مهارت های ذهنی کودک در حد قابل قبول است.

3.سطح مهارت های گفتاری کودک مناسب است.

4.با افراد محدودی ارتباط برقرار می کند.

علائم اوتیسم متوسط:

1.اختلالات حسی در حد متوسط است.

2.سطح مهارت های ذهنی شناختی کودک پایین است.

3.مهارت های گفتاری کودک ضعیف است و دایره لغات کمی دارد.

4.با افراد بسیار کمی ارتباط برقرار می کند.

علائم اوتیسم شدید:

1.اختلالات حسی شدیدی دارند.(دائما بی قرار هستند)

2.از مهارت های ذهنی بسیار پایینی برخوردارند.

3.از گفتار و کلام برخوردار نیستند.

4.با هیچ کس ارتباط برقرار نمی کنند.

 

بهترین کشور برای درمان اوتیسم:

بهترین کشور برای درمان اوتیسم کدام کشور است؟. این سوالی است که خیلی از خانواده ها می پرسند. متاسفانه هر ساله شیوع بیماری اوتیسم به دلایل متفاوتی در تمام کشورها رو به افزایش است و خانواده هایی که صاحب فرزند اوتیسم می شوند همیشه به دنبال بهترین کشور و بهترین کلینیک برای درمان بیماری اوتیسم می گردند. درمان اوتیسم در آمریکا، کانادا و یا ایران کاملا مشترک است، در واقع در تمام دنیا درمان اصلی بیماری اوتیسم توانبخشی و دارو درمانی می باشد و همینطور از روش های دیگری مانند برنامه ABA، PECS، موسیقی درمانی و رژیم غذایی به عنوان درمان فرعی و مکمل استفاده می شود.

توانبخشی شامل کاردرمانی جسمی، کاردرمانی حسی حرکتی، کاردرمانی ذهنی، کاردرمانی دست، کاردرمانی دیداری و شنیداری، ماساژدرمانی و گفتاردرمانی و رفتاردرمانی می باشد.

برنامه PECS: این برنامه برای آموزش ارتباط غیر کلامی (سمبلیک) است. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهند افراد اوتیستیک از طریق تصویر بهتر یاد می گیرند. در این روش کودک یاد می گیرد نیازها و تقاضاهای خود را از طریق تصاویر به فرد مقابل انتقال دهد و از این طریق با دیگران ارتباط برقرار کند.

ABA: در ای بی ای سعی شده است تا از طریق مشاهده ی مستقیم رفتار کودک، ارزیابی و تحلیل دقیق آن، رابطه ی میان محیط و رفتار کودک آشکار و نیز آن دسته از ویژگی های محیطی که می تواند موجب ایجاد رفتار جدید، تقویت و یا کاهش رفتار در کودک گردد کشف شود.

مقایسه درمان بیماری اوتیسم در ایران با سایر کشورها:

درمان بیماری اوتیسم در ایران نسبت به کشورهای دیگر به دلایل زیر از شرایط بهتری برخوردار است:

1.دسترسی به خدمات توانبخشی در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار راحت تر است.

2.هزینه جلسات توانبخشی در ایران بسیار پایین تر از کشورهای دیگر می باشد.

3.متخصصان کاردرمانگر و گفتاردرمانگر در ایران به دلیل کار کردن با تعداد مراجعین زیاد از تجربه بالاتری برخوردارند.

5.رشته های توانبخشی از جمله کاردرمانی و گفتاردرمانی فقط در دانشگاه های دولتی رده بالا تدریس می شوند به همین دلیل متخصصان در این زمینه از علم و مهارت بسیار بالایی برخوردارند.

6.در ایران برای اینکه درمان با سرعت بیشتری انجام شود امکان برگزاری جلسات درمانی به صورت فشرده وجود دارد در حالی که در کشورهای دیگر تعداد جلسات درمانی محدود می باشد.

درمان اوتیسم در خانه:

درمان اوتیسم در خانه به کمک تمریناتی که متخصصان کاردرمانگر و گفتاردرمانگر به خانواده ها می دهند صورت می گیرد. در هر جلسه درمانی کاردرمانگران و گفتاردرمانگران کلینیک توانبخشی نیک تمرینات تخصصی را به خانواده ها و مراجعین می دهند تا در خانه هم تمرینات تکرار شوند و درمان با سرعت بیشتری انجام شود. در کنار تمرینات به خانواده مشاوره داده می شود که چه وسایل و تجهیزاتی برای انجام تمرینات در خانه تهیه کنند و همینطور چه تغییراتی در محیط خانه ایجاد کنند تا فرد اوتیسم کمتر دچار به هم ریختگی حسی شود.

اوتیسم در بزرگسالان:

اوتیسم در بزرگسالی هم علائم خاص خودش را دارد. اگر بیماری اوتیسم در سنین کودکی با توانبخشی درمان نشود یا علائم آن تا حد امکان کاهش نیابد در بزرگسالی شاهد علائمی در فرد هستیم.

علائم اوتیسم در بزرگسالی شامل:

-عدم تمایل برای برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی

-عدم استفاده از زبان بدن و ایما اشاره

-احساسات دیگران را به درستی متوجه نمی شود

-حالت روانی دیگران را از روی حالات چهره مانند خنده، اخم، تعجب به خوبی متوجه نمی شود.

-چهره این افراد تغییر نمی کند یعنی خنده، غم و یا تعجب را در چهره این افراد نمی بینیم.

-تمایلی برای شرکت در فعالیت های گروهی ندارند.

-از رفتن به مکان شلوغ و پر برخورد اجتناب می کنند

درمان اوتیسم با سلول های بنیادی:

درمان اوتیسم با سلول های بنیادی هم مانند درمان بیماری های دیگر با سلول های بنیادی همیشه مطرح است. سلول های بنيادي سلول هایی هستند كه می توانند در بدن انسان، میتوز یا تولید مثل کنند یعنی تقسيم و تکثیر شوند. اين سلول ها با توانايی بازسازی که دارند می توانند در ترمیم قسمت های مختلف بدن موثر باشند و جايگزين سلولهاي آسيب ديده شوند و به بازسازی و رفع آسیب بافت کمک کنند. در حال حاضر سلول های بنیادی نقشی در درمان بیماری اوتیسم ندارند و موردی هم تا به حال نبوده که با سلول های بنیادی درمان شده باشد. باز هم تاکید می کنیم درمان اصلی، علمی و ثابت شده بیماری اوتیسم کاردرمانی و گفتاردرمانی می باشد.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی نیک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کریمی کلینیک نیک

دختر من تشخیص اتیسم داشت و کلینیک نیک با درمانگران فوق العاده ای که دارد باعث پیشرفت بسیار زیادی در دختر من شدند

مقصودی کلینیک نیک

پسر من بیش فعال بود و نقص توجه داشت که با کمک کلینیک نیک تا حدی زیادی مشکلش حل شد و الان کلاس چهارم هستش خیلی ممنونم از زحماتتون

متوسلیان کلینیک نیک

سلام و خسته نباشید خدمت کلینیک نیک ممنون بابت تمام زحماتی که برای پسر من کشیدید،من پسرمو با تشخیص اختلال حسی و نقص توجه به کلینیک نیک بردم و با زحمات کاردرمانگر و گفتاردرمانگر کلینیک نیک مشکلاتش برطرف شد

رضایی کلینیک نیک

دخترم تاخیر رشدی داشت 2 سال زیر نظر کادر درمان کلینیک نیک بود خدا رو شکر الان خیلی عالی شده

اسدی کلینیک نیک

ممنون از روش درمان بسیار عالیتون پسرم کلاس دوم بود و اختلال یادگیری داشت بعد از گذشت 6 ماه کاملا درمان شد

نیک فرد کلینیک نیک

واقعا بهترین کلینیک توانبخشی تهران هستید. تشخیص بسیار عالی

خدمات کاردرمانی

خدمات گفتاردرمانی